BCAA, kreatin eller proteinpulver til træningen

Protein og traening

Det er ingen hemmelighed, at de fleste seriøse fitnessudøvere benytter sig af kosttilskud, men hvad skal man indtage blandt de produkter, som findes på markedet?

Proteinpulver

Det mest almindelige tilskud i forbindelse med træning er en proteindrik, som man enten køber færdigblandet eller selv blander. Her kan man vælge det klassiske produkt på whey proteinpulver eller alternativt vælge et vegansk proteinpulver.

Indtagelse af protein i forbindelse med træning hjælper blandt andet med at forøge den fedtfri muskelmasse. Man kan selvfølgelig vælge at indtage et måltid med højt proteinindhold før og efter træning, men man skal faktisk spise ganske meget for at indtage nok protein, ligesom man protein fra drik typisk vil frigives hurtigere i kroppen.

Proteinpulver eller drik er blot en let måde at sørge for at den hårde træning ikke går til spilde, da det simpelthen kræver protein for at opbygge muskler. Dog sammen med en række aminosyrer.

Kreatin

Forskning viser derimod at kreatin giver atleter og sportsudøvere større styrke og hjælper musklerne med at vokse hurtigere. Kreatin findes naturligt i kroppen, men for at opnå maksimal effekt er det vigtigt, at depoterne altid er fyldte. Det bedste effekt ved kreatin ses ved korte intense intervaltræningsprogrammer. Kreatin sørger for at at muskelcellerne binder mere vand til sig, hvilket stimulerer disse til at vokse. Almindelig daglig kost indeholder cirka 1 gram kreatin naturligt. Kreatin benytter af mange topatleter.

BCAA

BCAA findes både i en vegansk og ikke-vegansk udgave. Typisk vil BCAA inholde L-leucin, L-isoleucin og L-valin, hvilket er tre essentielle aminosyrer, som hjælper dig med muskelopbygningen. Det er netop disse aminosyrer som er med til at tænde for din muskelopbygning.

Husk kosten

Vær opmærksom på at kosttilskud ikke bør erstatte en sund og varieret kost. Kosttilskud fungerer som et tilskud til kosten. Det vigtigste for at du oplever resultater med din træning, er først og fremmest at træne hårdt og sørge for at indtage kost, som understøtter dine resultater.